Vrijdag 21 augustus - The Lighthouse
The Lighthouse zet 2 sterke acteurs (Robert Pattinson en Willem Dafoe) op een afgelegen eiland in de 19e eeuw, waar niets is te doen behalve werken, eten en drinken. Als de drankvoorraad opraakt resulteert dit in seksueel getinte spanningen, gewelddadige uitbarstingen en bovennatuurlijke waanbeelden. En dat alles in somber zwart/wit. Dat blijft je zeker bij.
Zondag 23 augustus - Portrait de la jeune fille en feu
Portrait de la jeune fille en feu is de nieuwe film van regisseur Céline Sciamma (Tomboy, Girlhood). Het is een tijdloos en universeel verhaal over verliefd worden, verlangen en onmogelijke liefde. Deze film was eerder dit jaar ook al eens te zien bij LantarenVenster, en verdient zeker nog meer publiek.
Op een afgelegen eiland bij Bretagne aan het einde van de 18e eeuw krijgt kunstenares Marianne (Noémie Merlant) de opdracht om het huwelijksportret van Heloïse (Adèle Haenel) te schilderen. De eigengereide Heloïse staat niet te springen om het huwelijk, dus maakt Marianne het portret zonder haar medeweten. Tijdens lange wandelingen aan de Franse kust observeert ze haar model uitvoerig: haar bewegingen, haar blik, en haar zeldzame glimlach. ‘s Nachts werkt Marianne stiekem aan het schilderij. In Heloïses laatste dagen van vrijheid, groeit de aantrekkingskracht tussen de twee vrouwen, totdat uiteindelijk de liefde ontvlamt.
Donderdag 27 augustus - Dolor Y Gloria
Dolor y Gloria is de nieuwste film van Pedro Almodóvar (Hable con ella, Volver) met hoofdrollen voor Antonio Banderas en Penélope Cruz. In dit semi-autobiografische portret maakt de kijker een tijdreis door Almodóvars persoonlijke en cinematografische verleden, natuurlijk in de typische Almodóvar-stijl met prachtige muziek en betoverende beelden.
Salvador Mallo, een regisseur die over zijn hoogtepunt heen is en zich met zijn leven en carrière ergens tussen leven en dood bevindt, blikt terug op de belangrijkste personen uit zijn leven. Zowel zijn hoogte- als dieptepunten passeren de revue. Zo komt zijn jeugd in de jaren ’60 voorbij, zijn relatie met zijn moeder, zijn eerste en tweede liefde, maar ook hoe schrijven een manier werd om zijn pijn te verzachten en zijn eerste kennismaking met film.