Het waren de hoogtijjaren van k d lang (toen nog zonder puntjes), Buffy, Xena en in de jaren daarna werden lesbische vrouwen steeds zichtbaarder, niet in de laatste plaats door de publieke coming out van Ellen Degeneres. In mijn middelgrote universiteitsstad in de provincie waren verder verschillende kroegen voor homo's en lesbiennes, een homodiscotheek en een maandelijks groot homofeest. Daar leerde je mensen kennen en speelde de gay scene zich af.
De wereld is sindsdien behoorlijk veranderd. Ontmoeten gebeurd steeds meer online, enerzijds vanwege het gemak en anderzijds omdat de reguliere horeca en de maatschappij steeds gayvriendelijker zijn geworden. Een geweldige vooruitgang, maar daardoor worden homo's en lesbo 's ook steeds minder zichtbaar. En voor wie nog worstelt met zijn of haar geaardheid, kan een online app wel eens een te hoge drempel zijn. Je weet tenslotte niet wie jouw profiel daar ziet. En misschien ben je nog helemaal niet toe aan daten, maar wil je wel met mensen over het onderwerp praten, in een veilige, relaxte omgeving. Waar ga je dan naar toe?
Onderzoeker Danah Boyd schreef vorig jaar een artikel over de Amerikaanse homobeweging die, moe van al het anti-homogeweld online, steeds meer achter gesloten inlogportalen is gaan zitten. Een gevolg hiervan is dat jongeren die zoekende zijn naar hun seksuele identiteit in hun online zoektocht met name homogenezingstherapieën aangeboden krijgen. Om diezelfde reden worden jongeren die kritische vragen stellen in links-activistische groepen vaak buitengesloten en vinden uiteindelijk wel een luisterend oor bij groepen die haat verspreiden.
Of bovenstaande ook geldt in de Nederlandse context is mij niet bekend, maar aangezien wij over het algemeen Amerika volgen in dit soort ontwikkelingen, lijkt het mij niet ondenkbaar; social media zoals Facebook polariseert ook in Nederland de maatschappelijke discussie, en dus ook de homobeweging. Des te belangrijker om homohoreca, belangenverenigingen en ontmoetingsplekken te blijven ondersteunen en zichtbaarheid te promoten. In de fysieke wereld, maar dus zeker ook online.